KUNSKAPSDIAGNOSER MED
HJÄLP AV INTERNET


Den här sidan är utgångspunkt för en metod att ta reda på vilket utgångsläge en viss klass har innan undervisningen, och vilken kunskapsstatus klassen har vid ett visst tillfälle under pågående undervisning. Det är med andra ord fråga om instrument för formativ utvärdering.
I korthet går det hela ut på att eleverna svarar på frågor via Internet och skickar in sina svar till en databas. Både flervalsfrågor och öppna frågor kan förekomma. Enskilda individer kan inte identifieras. I samband med inskicket anger varje elev en klasskod.
Både lärare och elever kan söka klassens resultat i basen genom att skriva in en klasskod. Läraren bestämmer denna kod och tillser att den är unik. Man kontrollerar detta genom skriva in den tänkta koden på söksidan innan klassen börjat skicka in svar. Om sökningen ger noll träffar som resultat, så vet man att koden inte tidigare använts av andra klasser. Ju kortare tid som går mellan denna kontroll och första inskicket, desto säkrare kan man vara på att ingen annan klass har samma kod.
Undvik åäö, bindestreck eller mellanslag i själva kodordet.
När alla elever i klassen besvarat de givna frågorna, så kan både lärare och elever söka klassens resultat genom att skriva in kodordet för klassen på en särskild söksida och skicka in det till databasen.
Vi har gjort exempel inom fyra områden:
SEX EVOLUTIONSPROBLEM
SÖK I DATABASEN FÖR 'SEX EVOLUTIONSPROBLEM'
ELVA FLEVALSFRÅGOR OM FOTOSYNTESEN
SÖK I DATABASEN FÖR 'ELVA FLEVALSFRÅGOR OM FOTOSYNTESEN'
SEX FRÅGOR OM LUFT
SÖK I DATABASEN FÖR 'SEX FRÅGOR OM LUFT'
SEX FRÅGOR OM LJUS, SKUGGA OCH ATT SE
SÖK I DATBASEN FÖR 'SEX FRÅGOR OM LJUS, SKUGGA OCH ATT SE'

TIILLBAKA TILL RESURSMATERIAL